O čarodějnictví - pohádka versus skutečnost

28. března 2016 v 11:20

Pohádky lidové tvořivosti předávané z generace na generaci zakořenily v dětech představu čaroděje jako bělovlasého muže s vysokým kloboukem a holí korunovanou kouzelným krystalem, který chodí od vesnice k vesnici a koná dobré skutky, nebo naopak zlého černokněžníka, jenž unáší zlobivé děti a přidává jejich končetiny jako přísady do svých lektvarů.

O jednom z takových čarodějů vypráví i lidová pohádka O Čarodějovi z mokřin. Jaká je ale skutečnost?


osadě rozkládající se na náhorní plošině uprostřed horských mokřin, kde se nad doškovými střechami chalup místních obyvatel vznášel věčný rašelinový opar vystupující z okolních slatin a domácích ohnišť, žil čaroděj Čarofous. Čaroděj měl mocný vous spletený do dlouhého copanu, a když za něj zatahal, vítr přivál vzácné sluneční paprsky nebo se větev uschlé dřeviny ozdobila květy. Avšak místní horalové chtěli také dělat zázraky, a tak se jednoho studeného večera vkradli do Čarofousova domu a ve spánku mu jeho dlouhý vous uřízli. K jejich zoufalému překvapení jim ale vous nesloužil a kouzla nesesílal. Lidé ve vesnici velmi toužili po zázracích a byli ochotni čekat roky, než čarodějovi jeho vousy znovu narostou, Čarofous je ale zklamal.

"Chtěli jste ovládat kouzla, když vám to nebylo souzeno, tak budete bez kouzel."

Jeho nový mladistvý vzhled se mu totiž tak zalíbil, že se od té doby poctivě holil a v mokřinách už kouzla více nespatřili.

Pohádka O Čarodějovi z mokřin.


Astrál
Svět magie ale není ale zdaleka tak jednoduchý. Ačkoliv se učenci čarodějných škol i vědeckých univerzit na ostrovech i Pevnině na jednotné definici magie zřejmě nikdy neshodnou, klíčovým termínem k jejímu pochopení je pojem "víra." Jen prostřednictvím víry lze z hmotného světa zasáhnout do astrální sféry a působením na astrál zpětně ovlivňovat hmotný svět. Astrál je duší světa obklopující a prostupující vše živé i ne
živé. V astrální sféře se navíc nachází bytosti a entity, které v hmotném světě většinou nenabývají podoby. Jedná se o různé duchy a démony, jež jsou jednak objektivně existujícími bytostmi a dále bytostmi symbolizujícími zhmotnění procesů uvnitř lidského nevědomí. Magie tedy představuje práci s astrálem a astrálními bytostmi.

Astrální sféra zahrnuje duševní svět, který reprezentují emoce a nevědomí, a svět duchovní, jenž je hájemstvím všeho božského. Dle toho se pak magie dělí na nízkou a vysokou, existuje ale celá řada druhů magie a jejich praktického použití, které se navzájem doplňují a prolínají.

Nízká forma magie - magie vědem, zaříkávačů a šamanů
Nízká forma je magií lidových čarodějnic, vědem, zaříkávačů a vědmáků. Ti pracují s nižšími astrálními bytostmi a nahlíží do astrální sféry prostřednictvím snů, meditace, transu nebo využíváním omamných dryáků. Tato forma magie vždy byla a stále ještě zůstává zatracovanou "špinavou" magií, protože se věřilo, že její provozovatelé spolupracují s démonickými silami nižších sfér, které se snaží obludit člověka a využít ho pro své zlovolné účely. Nízkou magii používají především ženy, a to k zaříkávání, vaření lektvarů, různým očarováním a k věštění. Věštit se dá z ohně, vody nebo z kůstek a kamínků popsaných runami.

Vysoká forma magie - magie vzdělaných čarodějů
Vysoká magie vyžaduje hluboké soustředění a provozují ji mágové se značnou morální silou. Prostřednictvím této magie se dá komunikovat s božstvy a je tedy nazývána magií čistou. Vyučuje se na čarodějných univerzitách, čaroděje však většinou mohou dělat jen lidé z bohatých rodin, protože vzdělání na škole čarodějů je drahé, značná část magicky nadaných obyvatel se tak spokojí s provozováním zaříkávačství.Skutečných čarodějek je pomálu, protože ženy měly dlouhou dobu zakázáno studovat vysokou magii a také proto, že lidová magie je jim přirozenější. Vysoká magie se pak dál dělí dle účelu a zaměření mága. Astrál prostupuje vše živé, mágové se tedy mohou specializovat na různé obory vysoké magie, takže lze potkat čaroděje, Léčitele, necromancery, Lovce a další. Po původních obyvatelích ostrovů zůstaly na mnoha místech ještě pozůstatky provozování magie zaměřené na přírodní síly - magie zvířat a rostlin. Jejich vyznavačů je na ostrovech málo, jsou to potomci původních kmenů stavitelů megalitů, kteří uctívali moc přírody. Nadaným vyznavačům umožňuje napojit se na mysl zvířete a ovládat ji nebo se dokonce ve spřízněné zvíře proměňovat. To je případ i vlkomorů neboli vlčích lovců, jež se dokážou proměnit ve vlka a na rozkaz krále pronásledují zločince, kteří se provinili proti koruně.

Magické cestování
Říká se, že čarodějnice létají po nocích na koštěti, protože neumí kouzlo teleportace jako vzdělaní čarodějové, to ale není pravda. Vědmy a zaříkávači na rozdíl od čarodějů používají k cestování běžně dostupné prostředky. Například ale Hlídači z Mlžného hradu, kteří rovněž teleportaci neovládají, mají vybudovaný systém teleportačních hlásek, jenž jim umožňuje snadný a rychlý přesun z jednoho konce ostrova na druhý.

Pronásledování čarodějnic
Mnoho let byly čarodějnice a vědmy předmětem pronásledování a útlaku, jímž se Vykonavatelé vůle bohů snažili ochránit svět lidí před působením temných sil a před nečistými úmysly závistivých žen, jejichž slabá mysl byla lehce ovladatelná zlými démony. Věřilo se, že prostřednictvím čarodějnic zlí duchové vstupují do našeho světa a otravují domácí zvířata, ničí úrodu, kalí osud předkládáním falešných obrazů budoucnosti a dalšími zákeřnými skutky šíří mezi bohabojným lidem nenávist a zlobu.

Hlavním a nejzanícenějším Vykonavatelem vůle bohů byl Briaran ar Brachte. Po jeho nečekaném skonu ve vodách řeky Brugdeny (o této historické události chystám povídkuUsmívající se) procesy postupně ustaly, protože mezi lidmi již nebyl nikdo, kdo by vůli bohů prosazoval tak sveřepě a s takovým nasazením. Po skončení čarodějných procesů se provozování nízké magie na ostrovech postupně ustálilo a služeb vědem a věštkyní začali využívat i králové, ačkoliv to většinou bylo k nelibosti čarodějné Rady, která nízkou ženskou magii nikdy oficiálně neuznala. Nejslavnější věštkyní, která radila i králi Ferisarovi I., byla Myrtax, řečená Paní osudu, díky jejímuž přičinění byla na ostrově Narja vystavena první a jediná dívčí škola magie, což pro ženy znamenalo zásadní zlom v dějinách čarodějnictví. Starobabská magie, jak je často nazývaná, však na mnoha místech ostrovů zůstává i nadále opovrhovanou magií a její kouzla nejsou registrována u čarodějného Konventu.

Definice magie
Jak se k definici magie staví význačné ostrovní osobnosti z románu A spatřila jednorožce?

Santra Kdor - Smaragdová kočka, princezna Zimmerei, nekorunovaná královna Tarlah:
Magie je moc stejně opojná a zrádná jako láska. Dává ti sílu procházet životem, ale občas ti podle podrazí nohy.

Gisela Orba, hlídačská vědma:
Magie je jako pšouk. Nevidíš ho, a přesto ho cítíš v povětří.

Thengor Dogushar, Dvanáctý čaroděj Gerbideru:
Magie, navzdory oficiální herderské definici, je hlavně životní styl.

Loosen, rektor Fahrnwillu, školy čarodějů:
Magie je odznakem, puncem příslušnosti k nepočetné skupině nadřazených osob.

Zaar Vayne, čaroděj, Hlídač Mlžného hradu:
Magie je víc než cokoliv jiného víra. Jen ten, kdo věří v něco víc, věří, že nadpřirozenosti mohou být skutečností a pravdou, nebo věří jen ve své vlastní schopnosti, dokáže použít takovou sílu.

Matka Shentary, řečené Ghabrinnel Mompri, Hlídačky Mlžného hradu:
Magie, to je síla, jež ti dovolí ovládnout lidi a donutit je dělat, co chceš. Zároveň však skrz tuhle schopnost magie ovládne tebe.

Shentara, řečená Ghabrinnel Mompri, Hlídačka Mlžného hradu:
Magie, to je příležitost. Nic víc, nic míň. A záleží na každém, zda ji využije

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama